1 week, 4 bestemmingen - Reisverslag uit Pai, Thailand van Jeannette Dijkstra - WaarBenJij.nu 1 week, 4 bestemmingen - Reisverslag uit Pai, Thailand van Jeannette Dijkstra - WaarBenJij.nu

1 week, 4 bestemmingen

Door: jeannette dijkstra

Blijf op de hoogte en volg Jeannette

16 November 2010 | Thailand, Pai

Vanuit een hobbelde bus richting Chiang mai, uw razende reporter vanuit Thailand weer.
Was gebleven in Pak Chong, woensdag heerlijk uitgeslapen in onze best wel luxe kamer, heerlijk bed en warme douche. Super.
Zodra we uit bed waren werd er een ontbijtje met toast en gebakken eitje voor ons gemaakt, Douwe egberts koffie en Droste cacoa stond klaar om zelf wat koffie of chocolade melk te maken. top.
Rond het middaguur door Tata een neef van Jay (van wildlife safari´s dus) naar het dorp gebracht, we eten wat bij hun restaurant. Jay´s vrouw maakt heerlijke kip terriyaki.
Tata neemt ons om 3 uur weer mee naar guesthouse om spullen te pakken en samen met Katrina uit Zweden doen we de tour van vandaag met hem als gids.
We beginnen met het olifantrijden. Wat een enorme beesten zeg.. Indrukwekkend. Op de rug gebonden zit een bankje waar wij met z´n tweeen op mogen gaan zitten.
De mahout zit op de nek. Een beetje eng vind ik het eerst wel! we gaan door het bos en op een gegeven moment de rivier in! Dan stapt de mahout af en zegt dat een van ons op de nek mag gaan zitten.. Schijterig als ik ben laat ik dat eerst aan Rob over.
Na een tijdje toch maar wisselen, wat een belevenis! Je voelt dat gigantische beest onder je bewegen, kunt de huid voelen, super! En de mahout maar foto´s van ons nemen, helemaal top natuurlijk. Het was een ontzettend toeristisch rondje, maar toch best wel onder de indruk. Na het ritje konden we nog bananen kopen om de olifanten te voeren. Daar sta je dan voor dat gigantische beest, bananen van de tros te plukken die zij vervolgens met de slurf uit ons handen pakt. Bijzonder!
Hierna door naar een bron waar we mochten zwemmen. Het water was erg mooi helder maar zwemweer was het niet. Dus maar gewoon verder gegaan.
Over een stoffig zandpad (alles zat onder een laag bruin zand) naar een plek waar de vleermuizen over zouden komen. En dat kwamen ze, heb ze niet geteld maar ik geloof Tata op zijn woord als zegt dat het er miljoenen waren. Het leek nooit weer op te houden, ze vlogen laag over dus je kon het geruis van al die vleugeltjes horen.
Bijzondere excursie. Na de excursie even gedoucht en met Tata weer richting dorp. Katrina houdt ´afscheidsfeestje´ omdat ze na 2 maanden weer naar huis gaat.
We halen met z´n allen allerlei soorten eten van de nightmarket. (lees allemaal stalletjes met eten waar de smaakpolitie niet over te spreken zou zijn maar wel lekker is)
Tata adviseerd ons wat lekker is en besteld voor ons. Met al dat eten gingen we naar het restaurant van Jay en Poo en gingen het daar op het terras op eten. Dat is blijkbaar normaal daar want ze vonden het geen probleem en zetten er sausjes bij voor onze sate etc en snoepten er zelf ook wat van mee.
Alleen het bier kochten we in hun restaurant, zouden we in nederland eens moeten proberen.
Na een gezellige avond, eigenlijk hadden we vroeg naar bed gemoeten, donderdag weer vroeg op. 8 uur begon de excursie weer.
Een prive excursie want er had verder niemand geboekt. Vandaag een andere gids, Tommy, een wat oudere man met lang grijs haar en een mutsje op.
We worden achter in de pickup geplaatst en rijden een heel eind naar het naturepark, helaas voor ons pikt Tommy 2 extra toeristen op bij de ingang van het park.
Bij een uitkijkpunt krijgen we sokken tegen bloedzuigers en zien we de eerste gibbons en ziet de rest een great hornbill door een telescoop, ik heb helaas nog ruzie met die rare sokken dus ben te laat voor de hornbill :(
Tommy is enthousiast en zoekt ook tijdens het rijden al om dieren, waardoor we oa eekhoorn (giant squirle), een kleine slang, gibbons en rare plantjes/insecten zien.
Dan gaan we naar een museumpje waar ze 2 heel erg slecht opgezette tijgers hebben die ooit in het verleden mensen hebben aangevallen. (prettig idee vlak voor je de jungle in gaat) We zien daar buiten nog een veraan ook wel monitor lizard, 2 schildpadden en een soort hert wat de bananenschillen uit onze handen at. (leuk dat wildlife)
Na het museum het echte werk, de jungle in om te hiken. We porren in een hol om een scorpioen naar buiten te lokken (wat niet lukt), zien grote termietenheuvels, allerlei dingen waar je volgens Tommy wiskey mee kunt maken, prachtig mooie bomen en lianen en sporen van olifanten en beren. 2 keer zien en horen we de grote hornbill over vliegen. Wat een indrukwekkend geluid, spanwijdte van de hornbill is 2 meter dus zelfs al zie je hem niet vliegen je hoort het wel.
We zijn nog in een enorme boom geklommen, zelfs ik! Ik heb bewijs, zal de foto er bij plaatsen.
Helaas was de Oostenrijkse vrouw die we opgepikt hadden praatziek en werd er de tweede helft van de trekking weinig meer aan dieren spotten gedaan omdat zij en Tommy over mobiele telefoons, zijn vriendin, bangkok, pattaya etc kletsten. Beetje jammer.
We lunchten in een restaurantje in het park waar je goed op je spullen moest letten want de makaken pikten al het eten van de picknickplaats. Wel een mooi gezicht als het jouw eten niet is.
Vervolgens naar de waterval waar Leonardo DiCaprio afspringt in the beach, was in de film een stuk blauwer maar nog steeds wel mooi.
Toen achter op de truck gaan staan, heerlijk de wind door de haren en superuitzichten over de bergen en jungle. Naar een viewing point, waar je niks zag omdat het hele dal in een mistwolk lag. Daar koffie gedronken bij de soldaten die daar stonden. En Tommy verdween ineens via de wc, bleek een wild zwijn gespot te hebben achter het wachthuis van de soldaten.
Op de terugweg weer achter op de truck, was wel een beetje koud, 22 graden maar snel een vest aan gedaan :P
Helaas geen wilde olifanten gezien :(
Tommy nam Rob en mij nog mee naar de nightmarket omdat iedereen in ons guesthouse naar Bangkok was om Katrina uit te zwaaien. (we waren de enige 2 gasten in het guesthouse) Met zijn 3en wat gegeten bij een stalletje, smaakte prima. Tommy bleek nog idioter dan we al dachten, in nederland had hij vast geen normale baan gehad.
Vrijdag alweer vroeg op (hoezo vakantie) alles weer inpakken, ontbijten en naar het busstation om de 10 uur bus naar phitsanulok

Nu ik verder typ zit ik al weer in de volgende bus, onderweg naar de volgende bestemming. Maar eerst verder waar ik gebleven was.
De 10 uur bus naar phitsanulok, komen we daar; nee vandaag ging er maar 1 bus alleen die van 7uur.. hm gelukkig weet Jay raad en reizen we om 10:30 richting Nakhon Sawan waarvan we ook naar Sukhothai kunnen reizen. Inclusief overstappen zo´n 11 uren onderweg geweest. Don´t you just love travelling.
In Sukhothai guesthouse uit de lonely planet uitgezocht en met een bakfiets-scooter erheen gebracht.
Eigenares van het guesthouse was klein stevig vrouwtje en super grappig. Maakt grapjes, ligt zegt helemaal dubbel en pakt je bij arm omdat het zo grappig vind.
Om 23 uur nog wat gegeten, geen probleem dat de keuken officieel dicht is, lekkerste bananenshake ever gehad. De bungelow was helaas niet echt wat, verschrikkelijk bed. Maar ze had al gezegd dat we de volgende dag een betere zouden krijgen. En dat kregen we, mooie bungelow met een veranda met 2 banken er op, heerlijk plekje om te chillen. We hadden deze zaterdag een beetje een slow start, 9 uur op en uiteindelijk uur of 12 met de bus naar old sukothai.
We huren voor 30 bath pp een fiets en fietsen door het historisch park. Dat zijn wel echt heel veel tempels! Sommige ook wel erg mooi alhoewel je na zoveel tempels er op gegeven moment ook wel genoeg van hebt.. Het fietsen was wel lekker, het waait tenminste nog een beetje want was super warm.
Ook nog een rondje buiten het park gedaan, opgegeven moment worden we aangehouden door politie.. Het is 16.30 geweest we mogen officieel niet meer naar de tempels op de heuvels klimmen maar er is een met een grote staande budha waar we heen mogen als we opschieten. Toen we daar weer vandaag kwamen bleek de politie agent ons staan op te wachten want hij wilde graag naar huis. arme man.
Wij op de terugweg naar de fietsenverhuur want we moeten 18 uur terug zijn.. maar helaas we raakten wat verdwaald..
Uiteindelijk met wat vragen toch de weg terug gevonden, met een tuktuk terug new sukhothai.
Rob had een restaurant in de lonely planet gezien wat hem wel wat leek dus wij op zoek. Heel stuk langs grote weg gelopen, paar mensen gevraagd die allemaal geen engels spraken, uiteindelijk gevonden.. wat denk je.. dicht natuurlijk!
Nou ja in een restaurantje in de buurt gegeten, bij mensen die ook geen engels spreken. Bestellen Sukothai noodles, wat neer komt op niet erg goede noodlesoup met halfrauwe boontjes. Jammer.. Terug in het guesthouse heerlijk gechilled op onze veranda. (en opgegeten door muggen..)
Zondag, half7 op, beste ontbijt ever gehad! Zelfgebakken bruin brood en yoghurt met fruit, muesli en honing. Super lekker!
9uur bus naar Chiang mai gaat om een of andere reden om half10. 3 uur komen we aan in Chiang Mai, Rob heeft gelijk een bus naar Pai geboekt dus die zwaai ik eerst uit. Gek om weer alleen te zijn na een week samen te hebben gereisd.
Veel gehoord over Julie guesthouse dus soort taxi daarheen genomen. Met z´n 12en zaten we bil aan bil achter in een soort pickup truck.
Deze zette mij af bij chiang mai gate, en ik ben door kaart te lezen bij Julie guesthouse gekomen! Jaja, kaartlezen! Ik wordt nog wel eens een echte reiziger.
Helaas is Julie guesthouse vol dus zoek een ander guesthouse. Sms Marlene uit Italie want die is ook in Chiang mai en we gaan samen eten in leuk cafeetje samen met een jongen uit belgie en een meisje uit amerika. Eten was super lekker, op een hap na waar blijkbaar een peper in zat, SPICY!!!
Marlene gaat maandag een kookcursus doen en omdat het mij ook wel wat lijkt belt ze erheen en ik kan nog mee doen!
Marlene en ik gaan nog even over de sundaymarket, m´n handen jeuken om dingen te gaan kopen. Heb mezelf nog kunnen inhouden :P
Op de sunday market komen we Thomas (van het duiken) tegen! It´s a small world when you´re backpacking in thailand.
Vandaag na een nachtje slecht slapen, mn kamer is zo gehorig dat ik steeds wakker word van lawaai en af en toe klinkt het alsof iemand mijn deur open doet) half9 met Marlene een kopje thee gedronken en toen richting kookcursus! So excited! We hebben een hele leuke vrouw die ons eerst meeneemt naar de kitchengarden waar ze vanalles uitlegt over groenten en kruiden. Vervolgens naar de markt waar ze vanalles laat zien. And then.. cooking time!
Schortje voor en we beginnen met het maken van een pad thai want dat is geschikt als ontbijt. (noodles, met ei en kip)
Als het klaar is eten we het lekker op, dan maken we spring rolls ook erg lekker.
En ik maak nog Panang curry, kokossoep, fried chicken with cashewnuts, en fries bananas. Superlekker, alleen de kokossoep vond ik niet zo.
Overal ging natuurlijk superveel pepers en grote stukken ui in. Alle recepten heb ik meegekregen dus kan het thuis ook maken.
Heit en Mem, goed nieuws ook de heel erg spicy gerechten staan er in!
Na het koken besluit ik dat als ik nog naar Pai wil, wat volgens iedereen erg leuk is ik vandaag moet gaan om op tijd weer terug te zijn voor het lichtfestival.
Dus ik boek 15 minuten voor vertrek van de laatste bus mijn busreis naar Pai en in die bus zit ik nu terwijl ik dit schrijf.
Uiteraard ben ik aangekomen in Pai als ik dit plaats. Heb nog geen onbeveiligde WiFi gevonden hier midden in de jungle en bergen.. :P

Ben aangekomen in Pai, al een heel erg leuke dag hier gehad. Maar dat is voor een volgend verhaal, ben nu moe en bont&blauw. Op de foto alvast een voorproefje van wat ik heb gedaan ;)

Foto's bij dit verhaal volgen nog.
groetjes!!

  • 16 November 2010 - 18:11

    Yvonne:

    Jeetje mina. Wat een leuke verhalen. Gisteren had ik het er nog met Irma over; zou Jeannette ook veranderd zijn na deze reis...? Een stuk zelfverzekerder/ of juist veel relaxter? Er heerst toch een prachtig sfeertje daar, zoals je het om schrijft. Ik vind je foto's geweldig. Houden heit en mem van spicy? ha, ha, ha.

    Veel plezier nog.

  • 18 November 2010 - 18:34

    Maaike:

    Leuk om weer wat te lezen!
    Grappig.. mijn nicht was net een paar dagen voor jou in Chang Mai en Pai.

  • 19 November 2010 - 20:41

    Irma:

    Hé Jeannette,

    Wat een reis, zeg! Leuk om je verhalen te lezen. Wat beleef je veel daar. Schitterend! En ...je was toch alleen op reis? Volgens mij ben je haast geen moment alleen geweest. Wat een contacten heb je!
    Geniet er maar van.(

  • 21 November 2010 - 22:35

    Trijntje:

    Wat een belevenis. Kom je wel terug?

  • 22 November 2010 - 20:19

    Suffie:

    in onze best wel luxe kamer???? wie is onze

  • 22 November 2010 - 20:19

    Soewie En Femmes:

    Zodra we uit bed waren???? wie is we???

  • 22 November 2010 - 20:20

    Sufke En Femoes:

    een neef van Jay, wassie leeeeuuuk?

  • 22 November 2010 - 20:21

    "me & Moi:

    terriyaki???? uit un sakkieeee?

  • 22 November 2010 - 20:22

    Wij:

    De mahout...??? de mawatte?>

  • 23 November 2010 - 22:24

    Grietje:

    geweldig wat een belevenis.
    en wat zal dat straks voor jou af kicken zijn
    winter sneeuw,ijs vorst,jawel maak je borst maar nat.
    ik hoop voor jou dat ze straks met een dikke jas fleese deken snowboots(waren trouwens alweer uitverkocht vandaag )je zullen opwachten op schiphol brrrrrrrr sterkte

  • 26 November 2010 - 01:11

    Jeannette Dijkstra:

    @ Grietje Dikke jas en snowboots op schiphol wordt m niet.. Kom aan op dusseldorf en ga met de trein, moet vandaag nog maar even kijken voor wat warmere kleren heb alleen maar zomerkleding bij me..
    @Sylvie en Femke: Onze= van Rob en mij, als je goed had gelezen heb ik vast ergens geschreven dat we kamer deelden, we= dus ook Rob en ik, de neef van Jay= zeker weten leuk, terriyaki=niet uit een zakkie wel superlekker, Mahout= elephantdriver, alles duidelijk nu? ;)
    @Trijntje, ja ik kom gewoon terug hoor, vanavond vlieg ik al!
    @ Yvonne, ja heit en mem houden van spicy net als de thai hier die zijn er ook gek op :-S

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Pai

Thailand

Recente Reisverslagen:

31 December 2010

beetje verlaat het laatste reisverslag!

26 November 2010

Time flies..

16 November 2010

1 week, 4 bestemmingen

10 November 2010

Jojanneke in Bangkok

02 November 2010

terug in bangkok
Jeannette

Actief sinds 20 Sept. 2010
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 14666

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2010 - 27 November 2010

Thailand

Landen bezocht: